Om föreningen

Gentlemannafabriken grundades officiellt som förening 2017, men rötterna till klubben sträcker sig tillbaka mycket längre än så. Huvudfokuset har från början varit på MMA, men föreningen är i dagsläget verksam innom flera sporter. Vi är en ideell förening ansluten till idrottsrörelsen som verkar för kampsport i Mariestad.

Våra stilar

MMA

Mixed Martial Arts är en blandning av slag, sparkar, brottning och grepptekniker. Ursprungligen möttes utövare från olika stilar under ett gemensamt regelsystem. MMA idag är sin egen stil som har tagit in de aspekterna som funkar bäst från de olika stilarna. Målet är att träna och tävla under ett regelverk som sätter så få begränsningar på vad du får göra som möjligt, samtidigt som de allvarligaste riskerna för utövaren undviks.

Kickboxning

I kickboxningen ligger allt fokus på stående fighting. Med fotarbete, timing och explosivitet växlar utövaren slag- och sparktekniker med sin motståndare.

Submission Wrestling

Submission wrestling är en greppbaserad kampsport där utövarna med brottningstekniker tar ner motståndaren på marken, för att sedan etablera positionskontroll och sen få denne att erkänna sig besegrad med en arsenal av ledlås och stryptekniker.

Vad vi står för

Bredd, spets och gemenskap

Vi brinner för kampsport, och vill att så många som möjligt ska få möjligheten att träna. Oavsett om du gör det som motionär, tränar för att tävla, eller någonting där emellan. Oavsett på vilken nivå du tränar, under vilken stil, och vem du är så ska alla vara med i klubbgemenskapen.

Som medlem ska du behandla andra med respekt, både på och utanför mattan. Vi fördömmer alla former av våldsanvändning utanför träningen.

Vi står för ren idrott, och har nolltolerans för doping. Det är inte heller tillåtet att bruka alkohol eller droger i samband med vår verksamhet.

Idrottsförbund

Vi är anslutna till Svenska MMA förbundet, Kickboxningsförbundet och Submissionwrestlingförbundet. Dessa tre är i sin tur anslutna till Svenska budo och kampsportsförbundet, som i sin tur är ett specialförbund under Riksidrottsförbundet.

Svenska MMA förbundet

Svenska kickboxningsförbundet